Frisk mun för frisk kropp

Boka tid

Behandlingar

Allmän tandvård

Det är viktigt att göra regelbundna kontroller av tänderna och munnen. Om man gör det minskar man risken för ett antal munsjukdomar. Vi tar röntgenbilder, tittar och känner på tänder och slemhinna i munnen. Sedan tar vi bort tandsten och putsar och rengör tänderna.

Lagning

När det utvecklas ett hål / karies kan man laga tanden. En lagning startar oftast med att patienten får en bedövning. Vi jobbar med den senaste tekniken för att göra så smärtfria injektioner som möjligt. Hålet rengörs och vidgas. Ett lämpligt fyllningsmaterial används sedan för att fylla det preparerade området. För att få en god tuggfunktion slipas och putsas fyllningen.

Kronor

Behandlingen utförs när det inte finns tillräckligt med tandsubstans kvar för att göra en bra fyllning som är hållbar.

Kronterapi/ behandling startar med en bedövning. Den del av tanden som är kvar slipas till formen av en bred kon. Sedan tas ett avtryck digitalt eller med en avtrycksmassa. Avtrycket sänds till en tandtekniker som tillverkar en krona. Kronan limmas sedan på den nuvarande tanden.

Bryggor

Behandlingen utförs när en eller flera tänder bredvid varandra saknas. Tandläkaren använder minst två stödtänder, en på varje sida om luckan för att förankra bryggan på. Behandlingen startas med bedövning. Sedan slipas stödtänderna till formen av en bred kon. Ett avtryck tas och skickas iväg till en tandtekniker som tillverkar en brygga som är en formad tandrad. Tandraden (bryggan) placeras på stödtänderna och cementeras fast med specifik tandmaterial.

Rotfyllningar

Behandligen startar med en bedövning. Sedan används borr eller laser för att komma ner till nervens kanalmynningar. Kanalerna rensas och vidgas till ett specifik mått. Kanalerna behandlas med antibakteriella medel och fylls med en gummimassa som är framställd för tanden. Behandlingen avslutas alltid med en kontroll med röntgen.

Extraktioner

Behandlingen startar med en röntgenkontroll och bedövning. Sedan används fina smala instrument för att vicka och röra på tanden. När tanden är lös lyfts tanden ut med en tång. Efter en tandbortagning används ett förband för att hålla ner blödningen. Oftast blöder man endast några få minuter. Behandlingen är smärtfri.

Kirurgi

Behandlingen görs om exempelvis visdomständer ligger snett, vid tandlossningssjukdomar eller vid rotspetsinfektioner. Vår klinik är utrustad med den senaste teknologin för att utföra säkra kirurgiska ingrepp. Våra rum blir noggrant steriliserade och personalen byter om till sterila kläder. Före och efter en operation får våra patienter vila i lugn miljö och en adekvat information om det kirurgiska ingreppet lämnas innan och efter behandlingen.

Implantat

Det bästa sättet att ersätta många förlorade tänder är genom implantat. Eftersom implantaten fästs i käkbenet blir det lättare att tugga och du slipper oroa dig för att tänderna ska lossna. En annan fördel med implantat är att de påverkar omkringliggande ben på ett positivt sätt genom att förstärka dem.

Behandlingen utförs av kvalificerad personal med erfarenhet av kirurgi.

Tandblekning

Tänderna kan bli missfärgade med åldern och ett sätt att fräscha upp dem är genom att bleka tänderna. Blekning kan utföras med två olika metoder. Antingen genom blekning på kliniken eller en blekning hemma hos dig med en skena. De material vi använder är vävnadsvänliga och ger en optimal färgförändring. En undersökning skall ha gjorts minst 1/2 år innan blekning.